Публікації

Побутова лексика

Зображення
Лексика, якої не вистачає, щоб грамотно спілкуватися Чи помічали ви, що на роботі можете спілкуватися українською і не часто помиляєтесь. А вдома - переходите на російську або жахливий суржик вживаєте. Чому? Бо по-перше, це звичка, а по-друге, у вас не вистачає слів. А чому на роботі вистачає? Під час робочого процесу у вас перед очима багато текстів, з якими ви працюєте чи книжок, які ви читаєте, де ви берете словниковий запас, ви вчитесь за певними шаблонами - це нормально. А побутова лексика залишається на рівні розмов, у яких переважно шаблони російські. І це не тому, що так зручно, а тому, що немає іншого. Ви повноцінно перейдете на українську, коли будете послуговуватися і у побуті нею. Коли будете знати, що вжили неправильно слово чи форму, і будете працювати над тим, щоб пасивний запас наповнити та перевести у активний. Нумо вивчати побутову лексику)

Пароніми військовий/воєнний

Зображення
Увесь час, скільки викладаю українську, намагалась дітям поснити, чим відрізняються слова воєнний та військовий - було складно. І складно саме психологічно. Бо як пояснити весь той жах, що несе із собою війна... І ось уже третій місяць, як йде на нашій землі повномаштабне вторгнення, коли не убезпечений ніхто і ніде. Така дійсність, і ми повинні її прийняти. #українськоюзалюбки поновлює свої дописи. І хочеться почати з паронімів військовий/воєнний. По-перше, ці слова зараз найчастіше лунають, чого не було раніше. По-друге, навчимось правильно їх вживати. По-третє, іноземну мову ми вчимо кілька років, а рідну усе життя - то вдосконалюймось. Пароніми - підступні. Не знали? А ви зараз переконуєтесь самі, коли починаєте сумніватися, яке слово правильно вжити. Пароніми - це слова, які або близькі за значенням, або близькі за написанням. Зверніть увагу: близькі, але не тотожні (однакові). Вони розрізняються у написанні та значенні. Наприклад, воєнний та військовий. Як інколи наш мозок

Пряма мова

Зображення
  Перейдіть за покликанням "Цікаво? Читати далі" - зможете переглянути відео https://youtu.be/A-34oa17tBQ Досить часто ми хочемо передати чиїсь слова дослівно, але як це правильно оформити, не помилившись з розділовими знаками. Дивіться відео, запам'ятовуйте розділові знаки, підписуйтесь на канал)

Підсумовуємо, але далі буде...

Зображення
Протягом багатьох тижнів... ...ми з вами згадували, як краще поєднати числівник з іменником, які іменники сполучаються з числівниками, а які - ні, яку форму приймає іменник біля кількісного числівника) Тепер варто усе це підсумувати, бо особливостей насправді дуже багато і вони між собою перегукуються. Значить, нам легше буде розібратись. Зверніть увагу, що варто знати, як поєднується "один", "два" чи "п'ять", і ви уже не помиляєтесь у поєднанні іменників з більшістю кількісних числівників - а це тільки три картки, які ви опрацюєте, і варто тільки запам'ятати число, у якому буде стояти іменник, окрім форми Р.в. з Н.в. деяких числівників. Ой, як заплутано! А ви самі перегорніть картки і переконаєтесь, що усе зрозуміло. Далі про Р.в. відмінок більше написано, бо саме він є найпопулярнішим, коли ми приєднуємо іменник, то варто про це пам'ятати. А ще допізна створювала з цієї теми презентацію, яку можна подивитись, перейшо

❓О котрій годині?

Зображення
Вам треба визначити місце та час зустрічі? То про час потурбуйтесь особливо, щоб ваш співбесідник міг вас правильно зрозуміти. Особливими є форми від нуля до тридцяти хвилин. Так, години рівно, чверть та половину позначаємо, додаючи прийменник о: о восьмій, о чверть на... о пів на.. А усі інші із прийменником у: у п'ять хвилин на дев'яту або у двадцять шість хвилин на восьму.

Котра година?

Зображення
Це найважче... Саме у цей час для мене залишається найважчим саме правильно позначати час. Чому? Бо немає практики, бо мешкаю у російськомовному регіоні з народження, бо просто немає часу над цим працювати... Коли ми вчимо дитину розпізнавати час? У дошкільному віці починаємо, а в початковій школі закінчуємо. Далі вона просто послуговується вивченим. То ось чому я ніколи не була дотична до цієї теми на уроках, бо кожен повинен це робити вчасно! Тобто якщо батьки та вихователі, учителі початкових класів правильно вимовляли українською мовою дані конструкції, то дитина у майбутньому це теж робила грамотно. Як було зі мною? Я послуговувалась у дитинстві суржиком та російською вчилась у школі.

Котра година?

Зображення
Продовжуємо правильно називати позначення часу. Якщо вам треба вказати час від 01 до 30 хвилин, то застосовуйте прийменник НА і вказуйте наступну годину: 7.05 - п'ять хвилин на восьму 9.20 - двадцять хвилин на десяту Минулого разу ми вказували чверть та пів, як позначення часу, але паралельно можна вказати п'ятнадцять або тридцять - як вам буде зручно, але не забуваємо про прийменник НА: 4.15 - чверть на п'яту або п'ятнадцять хвилин на п'яту